Som virksomhedsejer er der utrolig mange ting som du skal holde in mente og være opmærksom på: økonomiske deadlines, månedens og årets målsætninger, vækst, salg, kundehåndtering, markedsføring og meget mere.

Nederst på listen kan din medarbejdere godt komme, hvilket bestemt ikke er fordi du bevidst nedprioriterer dem, men fordi planlægning, vigtige beslutninger samt øvrige ledelsesmæssige hensyn stjæler al din tid. Desværre mærker dine medarbejdere at du ikke er til stede, da dette går ud over kulturen og stemningen i virksomheden. Dette gør sig gældende for såvel store som små virksomheder. I en stor virksomhed mærker medarbejdere kulturen ændre sig som en konsekvens af ledelsesmæssige beslutninger, da disse ultimativt føres hele vejen igennem virksomhedens mange stillinger - som ringe i vandet. I mindre virksomheder mærkes kulturelle ændringer gennem ledelsens manglende tilstedeværelse - du har måske fået mere travlt, og derfor er du sværere at få fat på, på mail og ved dit skrivebord.

Dine medarbejdere er din vigtigste ressource

Medarbejderne er din vigtigste ressource, og derfor er det vigtigt at de trives i et godt miljø, og at de inderligt nyder at komme på arbejde. Som eksempel kan vi tage udgangspunkt i en butik. Virksomhedens salg øges, hvis sælgerne, der står på gulvet, inderligt tror på virksomheden og dens produkter, og inderligt ønsker at se virksomheden vækste. Sælgeres humør afspejles i kundernes opfattelse af virksomheden, hvorfor de først og fremmest skal have det godt. Dette gør sig gældende for alle stillinger i din virksomhed, inklusivt din egen.

Vi giver dig 6 tips til, hvordan du gør din virksomhed til et rigtig godt sted at arbejde - for alle i virksomheden:

  1. Sørg for at dine medarbejdere er klædt på til opgaven
  2. Indret arbejdspladsen til mennesker
  3. Afhold firmaarrangementer der har hygge som hovedtema
  4. Giv dine medarbejdere en grund til at tage på arbejde
  5. Sikr dig at dine medarbejdere trives
  6. Udfordr dine medarbejdere

Tip 1: Sørg for at dine medarbejdere er klædt på til opgaven

Når man er ny i job, har man mange spørgsmål. Selvom man er den mest kvalificerede til jobbet, og den med den mest relevante erfaring, er alting stadig meget nyt. Det er et nyt arbejdsmiljø man bliver en del af, man har fået nye kolleger og arbejdsopgaverne skal fuldføres på en anden måde, end man før har været vant til. Her er det dit ansvar, som leder, at klæde dine ansatte på til deres arbejde. Sørg for at de får en grundig introduktion, og at du skaber et miljø, hvor dine medarbejdere føler, at de altid kan spørge om hjælp, hvis de er i tvivl. Du skal altså være til rådighed for dine medarbejdere, eller som minimum kunne henvise til en anden, der kan hjælpe dem med deres henvendelse. Du må aldrig lade dine medarbejdere føle, at der ingen hjælp er at hente, og at de sejler i deres egen sø.

Tip 2: Indret arbejdspladsen til mennesker

Først og fremmest skal rammerne være på plads. Lokaler, der opnår 100 grader om sommeren og -20 grader om vinteren, fostrer et dårligt arbejdsmiljø og medvirker utilfredse medarbejdere. Tilmed risikerer du at betale mange penge i sygefravær.

Udover temperaturen, skal luften være frisk. Lukkede lokaler uden mulighed for at åbne vinduer skal være udstyret med teknologi, der kontrollerer luftens renlighed og fugtighed. Fordelen ved udluftning gennem vinduer er, at luften er naturligt reguleret. Systemer, der regulerer luften elektronisk, gør ofte luften tør. Så sørg for at investere i avanceret teknologi, hvis jeres lokaler ikke tillader at i åbner vinduerne.

Indretningen af lokaler, hertil valget af møbler, skal også være med medarbejderne i tankerne. Hvis dine ansatte skal sidde i en kontorstol i 8 timer om dagen, kan det ikke nytte noget, at du prioriterer design over komfort. Når det så er sagt, skal kontoret selvfølgelig være indbydende. Dette kan du imødekomme ved at hænge kunst på væggene, eller lave et loungeområde i en afkrog af kontoret med en lækker sofa og nogle stole.

Skrivebordene skal også gerne have godt med overfladeplads, og elektronikken skal fungere. Der er intet mere frustrerende, end at starte arbejdsdagen med en halv times ventetid på, at computeren starter op. Altså skal omgivelserne være på plads, så dine medarbejderes fokus ikke fjernes fra deres arbejde, og så deres talent kan udnyttes dér, hvor det er til størst gavn for virksomheden.

Tip 3: Afhold firmaarrangementer der har hygge som hovedtema

Arbejde er arbejde, og med arbejde kommer ofte en negativ betoning. Dette behøver dog ikke at være sandt, og det burde ikke være sandt. Hvis arbejdspladsen er et hyggeligt sted at være, vil dine medarbejdere se frem til at stå op kl 6 om morgenen for pendle en time til kontoret, og sidde klar med morgenkaffen og den første mail kl 8.

Du kan eksempelvis, som leder, give dine medarbejdere flere grunde til at glæde sig til fredag, end blot “så skal jeg ikke på arbejde i to dage.” Du kan afholde en ugentlig fredagsbar - gerne med forskellige temaer, der gør hver fredagsbar værd at komme til.

Herudover er det en god ide jævnligt at holde firmaarrangementer, såsom julefrokoster, påskefrokoster, teambuilding arrangementer osv. Du tænker måske, at dette lyder som en stor og hyppig afskrivning, men du skal tænke på dine medarbejdere som en investering, ligesom de gør med dig. De investerer deres tid og tillid i din virksomhed. Javist får de løn for deres arbejde, men kvaliteten kommer ikke af løn, den kommer af arbejdsglæde og en inderlig tro på deres arbejdsplads. Derudover behøver de jo ikke at arbejde for dig, men de har valgt din virksomhed over, måske, mange andre virksomheder. Det var der i sin tid nogle gode grunde til, og disse skal du jævnligt minde dine medarbejdere om.

Derudover er det også hyggeligt at give og modtage gaver - det synes vi nok alle sammen. At føle, at man er blevet tænkt på er en gave i sig selv. Derfor kan det være en god ide at investere i julegaver og/eller fødselsdagsgaver til dine medarbejdere - bare en lille ting, der viser, at du ser dine medarbejdere, og at du synes, at de er værd at give en lille ekstra tak.

Tip 4: Giv dine medarbejdere en grund til at tage på arbejde

Hvorfor møder dine medarbejdere ind på kontoret? Er det fordi de får løn for det, eller fordi du er i din gode ret til at afskedige dem, hvis de ikke gør? Som arbejdsgiver ønsker man selvfølgelig, at der er flere motivationsfaktorer, end blot disse. Faktisk er det sjældent lønnen, der gør det lettere at stå op om morgenen. Der er folk, der gør et glimrende stykke arbejde for en urimeligt lav løn, og omvendt folk, der blot udfører minimum, selvom de begunstiges med en flot lønningspakke. Selvfølgelig har løn betydning - det kommer vi ikke udenom. Så, som udgangspunkt skal du tilbyde dine medarbejdere en løn, der svarer overens med deres kompetenceniveau, bidrag og anciennitet i virksomheden. Dette er blot for at anerkende dem som medarbejdere.

Udover løn, hvorfor tager dine medarbejdere så på arbejde? Dels er det en motivation, der kommer indefra, men den kommer bestemt også af, hvordan du er som leder. Det er nemlig dit ansvar at hjælpe dine medarbejdere med at finde mening i deres arbejde. Dette kan du eksempelvis gøre ved eksplicit at fortælle dine ansatte, hvorfor deres arbejde er betydningsfuldt for virksomheden. Sørg også for at fortælle dine medarbejdere, at de gør et godt stykke arbejde. Fremhæv gerne specifikke situationer, hvor du værdsatte deres indsats. Der er intet mere demotiverende, end at føle, at man knokler for at gøre et godt stykke arbejde, og at det så aldrig anerkendes, eller ses. Du må ikke være sådan en leder. Tilmed er det vigtigt at du hjælper dine medarbejdere på vej med konstruktiv kritik. Sørg dog altid for, at denne følges af ros. Hvis du kun har negative ting at sige til din medarbejdere fra tid til anden, kan det let føles som et angreb. Det kan være meget demotiverende altid at få af vide, hvad man gør galt, og aldrig høre, hvad man gør godt. For der må jo være nogle gode ting, ellers ville de vel ikke fortsat være ansat...

Tip 5: Sikr dig at dine medarbejdere trives

Som leder kan det være svært at have overblikket over, om dine medarbejdere er glade for deres job - især hvis du har mange ansatte. Men det er meget vigtigt, at du så implementerer nogle arbejdsgange, der kan gøre det lettere for dig at følge med i dine medarbejderes hverdag.

Dette kan eksempelvis være medarbejderudviklingssamtaler (MUS). Her taler du og dine medarbejdere om, hvordan i hver især synes det går. Det er individuelt, hvor ofte man vil afholde disse MUS, men det ses oftest, at de afholdes en gang i kvartalet.

Til disse samtaler kan i også med fordel tale om, hvorvidt dine medarbejdere føler sig stressede. Hvis du har meget travlt, er der stor sandsynlighed for, at dine medarbejdere også løber stærkt, og måske endda føler sig ledt i vildrede. Dette skal du hurtigst muligt rette op på, da stress er en envejsbillet til medarbejdere, der bestemt ikke trives. I nogle tilfælde ender dine medarbejdere med at være tvunget ud i en langstidssygemelding, hvilket ikke er ønskeligt scenarie for nogen parter.

Som nævnt i forrige afsnit, er det er generelt vigtigt, at du italesætter dine medarbejderes succeser, således at de føler sig værdsat og dygtige til deres arbejde. Det skaber nemlig ikke kun arbejdsglæde, men fostrer også et trygt miljø.

Omvendt, hvis du har kritik til dine medarbejdere er dette også vigtigt at italesætte, da dine medarbejdere også vil sætte pris på, at blive peget i en retning, der gør alle gladere for deres indsats. Du skal dog være opmærksom på måden, hvorpå du kritiserer dine medarbejdere. Dette gøres altid bedst i privat rum og med en venlig varsel herpå. Herudover skal du sikre dig, at din kritik ikke står alene, og at du er ligeligt god til at rose dine medarbejdere. Har du kun kritik at fremstille, kan dette let føles som et angreb, hvilket ikke kun er ubehageligt, men det vil også sænke arbejdsglæden, og gøre det svært for din medarbejder at finde mening i deres arbejde.

Tip 6: Udfordr dine medarbejdere

Det er ualmindeligt vigtigt, at du udfordrer dine medarbejdere. En medarbejder, der ikke ser sig selv vokse i deres stilling, er en medarbejder, der vil søge nye udfordringer. Du kan udfordre dine medarbejdere ved, eksempelvis, at sende dem på kursus for at udvikle deres nuværende kompetencer. Dette er en investering, der kommer begge parter til gode; Medarbejderen får ekstra guf på CV’et og du får en medarbejder, der bliver dygtigere til deres arbejde.

Herudover skal du sikre dig, at dine medarbejdere ikke sidder og laver det samme stykke arbejde dag ind og dag ud, da dette også, med stor sandsynlighed, vil føre til, at de søger nye veje. Du kan eventuelt høre dem ved næste MUS, om der er nye ansvarsområder de kunne tænke sig at varetage, eller om der er måder, hvorpå de kan føle sig udfordret af deres nuværende arbejdsopgaver.

Det er i hvert fald vigtigt, at du giver dine medarbejdere en afgørende rolle i virksomheden. Hvis de føler sig erstattelige og ligegyldige, vil de ikke have en naturlig arbejdsglæde, der får dem op om morgenen.

Konklusion

Dine medarbejdere bruger størstedelen af deres hverdag på din arbejdsplads, og derfor er det vigtigt, at de er glade for at komme på arbejde - hvis de altså skal blive ved med at komme på arbejde hos dig. Hvis du følger ovenstående tips, er vi sikre på, at du får nogle glade medarbejdere at se frem til at møde hver dag på arbejde, samt nogle medarbejdere, der yder deres bedste, fordi de inderligt synes godt om deres job og arbejdsplads.

Du vil dine medarbejdere det bedste, for ellers havde du ikke læst denne artikel. Med de rigtige redskaber og ovenstående tips i rygsækken, vil du være en god leder som dine medarbejdere har respekt for, og inderligt føler sig motiveret for at arbejde for.

Artiklens indhold

Få 3 Tilbud