Revisor og markedsføring
Lad os gå direkte til sagens kerne: Der er to fejl som revisorer alt for ofte begår i forbindelse med markedsføringen af deres services. Heldigvis er det to forholdsvis lette fejl at undgå. Hvis du finder det vanskelig at tiltrække nye klienter, så læs med.
Uddannelsen som revisor er omfattende og kompleks - så kæmpe cadeau til dig! Efter endt uddannelse og flere års erhvervserfaring, er du rustet til at beherske regnskabsjunglen, samt hjælpe og rådgive klienter med mange diversificerede opgaver. Hvad du dog med stor sandsynlighed ikke fik med fra din uddannelse, er redskaberne til at tiltrække klienter og skabe kundeloyalitet. På grund af dette, vælger revisorer ofte at lade sig inspirere af markedsledende virksomheders markedsføring. Det kan være frugtbart at lade sig inspirere, men det kan samtidig sætte begrænsninger for din succes, idet markedsføring af revisionsvirksomheder kræver en speciel tilgang.
Marketing-fejl som revisor
Brug 30 sekunder på at tænke over, hvordan du markedsfører din virksomhed i dag. Hold fast i tanken imens du læser videre.
Du indser måske, at du begår én eller begge af følgende fejl, hvorfor hensigten med denne artikel er at ruste dig med redskaberne til at sikre, at du differentierer dig fra dine konkurrenter.
Fejl nr. 1: Du skal ikke markedsføre dig selv som revisor
"Men jeg er jo revisor," tænker du nok. Ja det er du, men den dårlige nyhed er, at dine potentielle klienter ikke blot vil have en revisor - de vil have en attraktiv løsning på deres problem. “Er jeg ikke en attraktiv løsning på deres problem?” - tænker du så nok. Svaret er jo, det er du, og nej, det er du ikke. Med fortsat stigende konkurrence fra andre revisorer, adskiller du dig fra mængden ved at præsentere en løsning, som kun DU, er manden eller kvinden for at levere - ikke dine kompetencer som revisor.
For klienter er prioriteterne ofte fordelt som følger: profit, besparelse, og er det virkeligt nødvendigt-kategorien. Revisorer ender desværre ofte i den sidste kategori, hvilket vil sige, at omkostningerne til regnskab ligestilles med spørgsmålet om nødvendighed. Groft sagt, ønsker virksomhedsejere sig sjældent en revisor, men de kunne godt tænke sig det som revisoren kan tilbyde dem.
Det virker måske lidt kringlet, så lad os sætte det i perspektiv: Et flyselskab markedsfører ikke deres ledige pladser på afgangen til Miami, men reklamerer derimod for muligheden for at få uvurderlige minder, der kun kan skabes ved at rejse til fjerne lande.
I mange tilfælde sælger revisorer deres ledige pladser til Miami. De sælger nemlig finansielle tjenesteydelser, og reklamerer for netop dette. Deri ligger fejlen.
Hvad appellerer mest til dig?
- "Jeg tilbyder skat og regnskab" eller
- "Ud over at tilbyde standard regnskabsassistance, kan jeg optimere din bundlinje ved at fokusere på at maksimere dit overskud."
Hvis du fortsætter med blot at sælge dig selv som revisor, der kan varetage revision, kan du forvente, at du fortsat selv skal opsøge potentielle klienter. Det er nemlig at sige "jeg tilbyder skat og regnskab.” I praksis tilbyder du en simpel byttehandel: Din tid for et vist beløb, der dækker din service. Det er et formål som klienten ikke nødvendigvis tiltrækkes af.
Fordi et flertal af revisorer tilbyder de ledige pladser til Miami, skænkes du en mulighed for at adskille dig fra mængden og brande dig selv som ekspert, hvis du tilbyder dem deres livs største oplevelse. Du adskiller dig ved at tilbyde en markedsledende service, og ikke blot lovmæssige nødvendigheder. Husk, at den service du kan tilbyde, er kontaktpunktet for kunderne, da servicen udgør en løsning på deres problem - et formål som klienten vil finde attraktivt.
Prøv at gå tilbage og se på din markedsføring: Find din sidste markedsføringsaktivitet, eksempelvis på din hjemmeside. Omfatter aktiviteten ord som regnskab, lønninger, lønsedler, skat og lignende? Følges opslaget eventuelt af den velkendte sætning "kontakt os for mere information?” I så fald, sælger du blot ledige pladser på afgangen, og dermed konkurrerer du på lige fod med andre revisorer - og du sælger ikke din ekspertise.
Fejl nr. 2: Revisor bør ikke ringe uopfordret til potentielle kunder
Efter den tordentale tænker du nok: “Hvad er så den anden fejl, som revisorer begår, når de markedsfører sig?” DU ringer uopfordret til potentielle klienter.
Forestil dig ejeren af en restaurant. Han har travlt. Faktisk er hele hans dag utroligt hektisk. Der er kaos i køkkenet, fordi gæsterne vælter ind og fortsætter med at bestille retter. De forventer fremragende service, og må derfor ikke bemærke stresset bag kulisserne - altså hvis denne forventning skal imødekommes. I en nøddeskal, er ejeren optaget. Midt i galskaben ringer telefonen, og det lyder i røret: "Hej, jeg ringer fra din lokale revisionsvirksomhed XYZ. Har du et øjeblik? Jeg vil gerne fortælle dig lidt om, hvad vi kan tilbyde dig, og hvordan vi kan optimere din restaurants profit."
Ejeren har med meget stor sandsynlighed ikke det efterspurgte øjeblik. Forestil dig igen restaurantens ejer. Ved at ringe til vedkommende, er du blevet sælger. Derudover har du været et forstyrrende element i ejerens, i forvejen, hektiske dag. Selvom du måske er den bedste revisor i kongeriget, og dine hensigter er gode, vil samtalen med stor sandsynlighed ende her. Hvorfor? Fordi DU ringede først.
Forestil dig, at det er fredag aften. Du har hentet fyraftensøllen i køleskabet og har lige har sat dig til rette i din sofa. Du synker ned i den og breder dig. Pludselig ringer telefonen og du skal nu, på mest irriterende vis, rejse dig for at tage den. Det er din læge og hun siger: "Hej. Vi har fået en ny pille mod migræne i vores praksis. Er der nogen, der lider af migræne i dit hjem?"
Dette ville naturligvis aldrig ske, idet læger ikke arbejder på den måde. Hvis du døjer med migræne, skal du selv opsøge din læge. Du bliver diagnosticeret og rådgivet, og lægen fortæller dig, hvad der er bedst at gøre. Du lytter til hvad lægen har at sige, og i ni ud af ti tilfælde handler du som anbefalet.
Situationen sættes lidt på spidsen, og det er med henblik på at udpensle forskellen. Du skal, som revisor, være ligesom din læge; Potentielle klienter skal opsøge dig. Dette vil de gøre fordi de opfatter dig som det bedste valg for dem, og fordi du har formået at brande dig selv som eksperten, der har den helt rigtige løsning til deres problematik.
Hvordan får du klienterne til at tage kontakten til dig først? Sikre dig, at potentielle klienter ser dig som en, der kan give dem noget ud over det sædvanlige. Markedsfør dig selv som en, der kan gøre deres virksomhed rentabel, og ikke som en, der blot tager sig af nødvendighederne. Du skal reklamere for verdensomspændende oplevelser og ikke blot ledige pladser på afgangen.
Kan jeg som revisor få hjælp til marketing?
Du er en hammer dygtig revisor og ikke en markedsføringskonsulent - det forstår vi godt. Vi forstår også, at dit fokus skal ligge på at udføre arbejdet, og at det er tidskrævende at tiltrække nye kunder. Det er derfor Ageras eksisterer. Ageras er en online markedsplads, hvor mere end 4.000 klienter, hver måned, henvender sig for at finde en revisor eller bogholder til deres virksomhed. Herefter bliver hver klient matchet med de mest relevante revisorer til deres opgave.
Ved at overlade klienten-søgningen til os, modtager du hjælp til, hvordan du markedsfører DIN virksomhed på bedste vis, således at klienterne kommer til dig - og ikke omvendt. Vil du også have flere klienter? Så opret dig i dag og fortæl os, hvilken type klienter du gerne vil arbejde med, hvorefter de vil blive serveret til dig direkte i din indbakke - hver dag.