Ifølge FSR-Danske Revisorer var antallet af revisorer med en bestået revisoreksamen i hånden en halv gang lavere i 2017, end det var for ti år siden. Dette mener de skyldes det lange og udfordrende uddannelses- og eksamensforløb. Dette kan skabe en udfordring, da revisionsvirksomheder samtidig tilstræber at levere en højere kvalitet. Med et undertal af ansatte til at imødekomme denne kvalitet, kan arbejdsbyrden for den enkelte hurtigt overstige grænsen for, hvad der betragtes som sundt. Ubalancen mellem arbejdet og privatlivet udgør således også en grund til, at færre vælger revision som deres profession.
Hvis din revisionsvirksomhed formår at ansætte dygtige revisorer, kan du øge kvaliteten af jeres services, og dermed undgår du også at fostre et usundt arbejdsmiljø præget af stress og panik over deadlines. Men hvordan tiltrækker din virksomhed dette eftersøgte unge talent?
Denne artikel udgør første del af en tredelt serie. Her vil du modtage rådgivning om, hvordan du gør din revisionsvirksomhed attraktiv for nyudklækkede revisorer. Del 2 vil fokusere på, hvorledes du skriver det bedste jobopslag, og i tredje del vil du lære om brugbare teknikker ved det formelle jobinterview.
Tip 1: Find din målgruppe
Hvis du gerne vil finde nyt ungt talent til din revisionsvirksomhed, så skal du vide, hvor du skal begynde din søgning. I denne informationsalder er internettet millennial generationens yndlings legeplads - jobsøgningen er ingen undtagelse.
De fleste unge i tyverne, som er klar til arbejdsmarkedet, vil ikke søge efter deres næste job i avisen, men vil derimod søger de nær og fjern på internettet og på sociale medier. Sikrer dig derfor, at virksomhedens ledige stillinger er til at opdrive på disse platforme, da de derved befinder sig i hjertet af millennial generationens legeplads. Læg gerne jobopslaget op på din virksomheds egen hjemmeside, og del så denne på diverse medier. Spørg gerne dit netværk om de vil dele opslaget, således at det når ud til så mange kvalificerede ansøgere som muligt - og på ingen tid.
Tænk også på, hvad millennials synes er vigtigt, og hvordan du kan appellere til dem. Ligesom deres jævnaldrende vil unge revisorer værdsætte en sund balance mellem arbejdslivet og privatlivet, samt efterstræbe muligheden for at lære og vokse med deres stilling. Hvordan kan din virksomhed tilbyde dette? Millennial generation er meget anderledes, end dens forgængere. Derfor kan det være en god ide at læse op på undersøgelser om deres værdier og adfærd, da det kan give dig en grundig forståelse for dine potentielle kandidater. På denne måde kan du justere din rekrutteringsstrategi - om nødvendig.
Tip 2: Skab en tryg og god intern kultur
Hvis du ikke selv er stolt af din virksomhed, kan du ikke forvente, at potentielle kandidater får lyst til at arbejde for dig. Sørg derfor for, at der ikke er nogen tvivl om virksomhedens mission og identitet. Når kontoret rummer en behagelig arbejdsplads med motiverede medarbejdere, vil omverdenen automatisk finde din virksomhed mere attraktiv. Din præsentation skal håndteres og finpudses til mindste detalje - altid og i alle aspekter af i virksomheden. Herved skal såvel billedet som den egentlige interne situation forstås. Det er ikke nok at afspejle et positivt image, hvis dette ikke er det faktiske tilfælde for arbejdsmiljøet.
Det er samtidig således, at omverdenen ikke vil opdage din virksomhed på egen hånd. Brug derfor din hjemmeside og diverse sociale medier som redskaber til at tegne et attraktivt billede af din virksomhed: opdatér dine læsere omkring nyheder og spændende fakta, del stemningsbilleder fra firmaarrangementer, eller offentliggør sjove videoer fra hverdagen på kontoret. Du kan også offentliggøre korte interviews med dine ansatte, som er inderligt glade for at arbejde for dig. Bekendtgørelser fra personer, vil altid give et mere troværdigt billede af din virksomhed, end veludførte salgstekster.
Det er meget vigtigt, at kulturen vedligeholdes, så opdater virksomhedens hjemmeside og sociale medier jævnligt. Ydermere er aktivitet omkring det indhold du deler guld værd, så invitér gerne dit netværk til at dele dine billeder, videoer, artikler mv. Det sender nemlig et signal om, at eksterne aktører også har et positivt forhold til din virksomhed og endda har en udpræget interesse i jeres aktiviteter. Hvis i stilles spørgsmål i kommentarfeltet, så svar da gerne på henvendelserne - især de positive henvendelser må gerne få opmærksomhed og et hjerteligt tak.
Tip 3: Du skal være til at finde - alle steder
Takket være eksistensen af smartphones og moderne netværksignaler, er millennials stortset altid tilgængelige. Din virksomheds hjemmeside skal derfor ikke kun se godt ud på en computer, men også på en telefon. Herudover er det vigtigt, at du er opmærksom på virksomhedens hjemmesides hastighed, da undersøgelser viser, at brugere forlader den respektive side, hvis den er for lang tid om at indlæse. Dette er selvfølgelig ærgerligt, hvis det betyder, at dygtige potentielle kandidater mister interessen på baggrund af dette mindre irritationsmoment.
Millennials kan godt lide at tilbringe meget tid på nettet, men personlig kontakt er også vigtigt for denne generation. Det kan derfor være af gavn for dig at være til stede på jobmesser. Ved at virksomheden viser sit ansigt udadtil og derved sin personlighed, får potentielle kandidater et indblik som de umuligt kan søge sig til på Google. En anden ide kunne være at være vært for et åbent hus på kontoret.
Uanset, hvilken fremgangsmåde du bestemmer dig for er bedst for din virksomhed, så ønsker vi dig rigtig meget held og lykke med søgningen efter nyt talent!