I første del af denne tredelte guide, Revisor søger revisor gav vi dig redskaberne til at gøre din revisionsvirksomhed attraktiv for nyudklækkede revisorer. Denne del vil diskutere, hvorledes du skriver et ideelt og fængende stillingsopslag. Del tre vil rådgive dig omkring selve jobinterviewet.
Tip 1: Skriv en fængende introduktion
De første to sætninger i et stillingsopslag afgør om kandidaten får lyst til at læse videre. Derfor er det nærmest en kunst i sig selv at skrive en introduktion; Du skal fange læserens opmærksomhed på få sætninger, nævne alle vigtige informationer, samt sikre, at disse sætninger er SEO-venlige. Hvordan opfylder du alle de krav?
Det første du skal gøre er at tænke over, hvilken jobtitel din drømme kandidat har på sit CV, og inkludér da denne i din introduktion. Uddyb så med anden vigtig information, såsom virksomhedsnavnet, virksomhedens adresse og om stillingen omfatter et fuldtids eller deltids timeantal. Inkludér også ordet “ledig”, da din introduktion på denne måde allerede indeholder mange vigtige nøgleord. Takket være disse nøgleord, eller som det i fagsprog hedder, keywords, så vil Google finde din artikel relevant at vise øverst på siden ved søgninger, der relaterer sig hertil. Søger en kandidat eksempelvis på “ledig stilling, revisor” vil dit stillingsopslag vises i toppen, på grund af din anvendelse af relevante keywords.
Tip 2: Fortæl en historie
I del et af denne serie understregede vi vigtigheden af, at investere i den interne kultur på arbejdspladsen. Hvis du så samtidig kan anvende din virksomheds hjemmeside og sociale medier til at understrege, at det er et dejligt sted at arbejde (gennem medarbejderhistorier og stemningsbilleder), vil dette medvirke til at tiltrække potentielle kandidater.
Jobopslaget burde ikke kun være en opremsning af stillingen, da en mere personlig indgangsvinkel til hver en tid vil være lettere for en privat person at forholde sig til. Derfor kan det være en ide også at introducere kandidatens kommende kolleger, eller nogle traditioner i har på kontoret. En ide kunne også være, at inkludere citater fra ansatte, der arbejder i en tilsvarende stilling, da dette vil give et personligt indblik i arbejdsmiljøet.
Vær ærlig, men skriv gerne med kreativt flair. I næsten hvert eneste jobopslag vil du finde, at de på den respektive arbejdsplads har et “dynamisk arbejdsmiljø.” Selvom dette måske er sandt, så er det en upersonlig og hyppigt anvendt måde, at beskrive virksomhedens interne kultur på. Derudover kan det virke meget vagt, hvorfor en kreativ og personlig indgangsvinkel vil vise et mere livligt og konkret billede af din virsomhed.
Tip 3: Vær kreativ
Har du nogensinde læst et stillingsopslag, som ikke efterspørger kandidater med flair for detaljer, et højt ambitionsniveau eller entusiasme? Nogle karakteristikker anses bestemt som et plus af mange arbejdsgivere, men hvis karakteristikkerne ikke suppleres med stilling-specifikke krav og ønsker, er alle opslag ret ensartede og intetsigende for kandidaten.
Udnyt at du langt hen ad vejen kan overraske den jobsøgende, da vedkommende sandsynligvis har læst den del ensformige stillingsopslag. Du kan overraske ved at præsentere stillingen og dens kompetencekrav på en kreativ måde, der inddrager opgavespecifikke eksempler. Husk også, hvem din målgruppe er, så sikre dig, at ordvalg og sætningskonstruktioner giver mening.
De klassiske “HV” spørgsmål - hvem, hvad, hvor, hvornår, hvordan - skal selvfølgelig være besvaret i opslaget, men gør igen dette på en kreativ måde. Hvis dit opslag ligner alle dine konkurrenters, så klikker kandidaten højst sandsynligt videre. Du skal skabe en interesse hos læseren, der får vedkommende til at tænke “wow, den her stilling lyder utroligt spændende” og “her kunne jeg godt tænke mig at arbejde.”
Tip 4: Du skal turde at slette
Dygtige jobsøgende læser mange stillingsopslag om dagen, der nok ligner dit ret meget - hvad kompetencer og jobbeskrivelse angår. Følger du dog denne guide, vil dit opslag selvfølgelig være anderledes og fængende.
Fordi du skal fastholde læserens opmærksomhed og interesse, er det en god ide at gøre opslaget kort men gennemslagskraftigt. Kvalitet over kvantitet; Opsummér hovedopgaverne, som den ansatte kommer til at beskæftige sig med, i én sætning, således kandidaten har et klart overblik over stillingen.
Når du har udarbejdet første kladde af stillingsopslaget, find da din virtuelle kniv frem og skær teksten ind til benet.
Tip 5: Læs teksten, igen og igen
Din kommende ansat er professionelt anlagt, og derfor skal du give udtryk for, at du og din virksomhed, er intet mindre. Af selvsamme årsag er det utroligt vigtigt, at der ikke er grammatik- og stavefejl i stillingsopslaget. Det vil rejse et rødt flag hos de fleste, samt male din virksomhed som inkompetent og useriøs. Dette er især sandt, hvis din virksomhed skal ansætte en kommunikationsmedarbejder.
I 99% af alle tilfælde burde du undgå sproglige fejl. Derfor er vores femte anbefaling, at du gennemlæser stillingsopslaget - og så læser det igen, og igen. Har du stirret dig blind på dit eget arbejde, kan du med fordel bede et sæt nye øjne om at læse teksten igennem.
Tip 6: Øjnene vil have noget at se på
Sæt dig i læserens sted. Du har valget mellem en A4 side med bloktekst eller en tekst suppleret med billeder og videoer. Hvad vælger du at læse først? Også jeg.
Selvfølgelig skal dit stillingsopslag ikke være en Oscar-vindende mini dokumentar, men det skader bestemt ikke at bryde teksten lidt op med undertitler og billeder fra hverdagen i virksomheden.
Tip 7: Call to action
Call to action er et meget moderne udtryk inden for markedsføring, men der er belæg for dets popularitet. Dine afsluttende sætninger i stillingsopslaget skal lig resten af teksten være stærke. Det er nemlig din sidste chance for at overbevise kandidaten om, at de skal søge netop denne stilling. Sørg for, at slutdatoen, hvor stillingen ikke tager imod flere ansøgninger, står meget klart.
Du kan eventuelt indsætte en farvet tast, der læser “søg om stilling”, som kandidaten kan klikke på.
Held og lykke!