Ved at snakke med de mere end 100.000 klienter, der efterhånden har brugt Ageras, og evaluere tusindvis af ratings af partnere, har vi nu fundet ud af præcis, hvorfor virksomheder vælger at skifte revisor. Vi ønsker nu at give dig og ligesindede revisorer mulighed for at se vores konklusioner.
Hvad kan en god revisor?
I 2012 stiftede vi Ageras med et mål om at skabe transparens i markedet for regnskab og juridiske ydelser. Vi fandt hurtigt ud af, at alt for mange klienter var utilfredse med serviceniveauet hos deres nuværende revisorer, og derfor ønskede de Ageras’ hjælp til at finde en ny.
Selvfølgelig var dette en god mulighed for Ageras. Men det er en skam for branchen, fordi den består af en masse dybt professionelle specialister, der er passionerede omkring sit håndværk.
Vi har derfor samlet de 6 kvaliteter, som vores klienter leder efter, når de finder en ny revisor gennem Ageras - formuleret som håndgribelige tips:
- Vis og forklar din værdiskabelse
- Vær proaktiv
- Overhold deadlines
- Forstå din klient
- Vær tilgængelig
- Implementer og gør ny teknologi tilgængelig
En god revisor kan vise og forklare sin værdiskabelse
Mange virksomhedsejere føler, at de betaler for meget for deres bogføring og revisionsydelser. Omkostninger til bogholder og revisor er trods alt ikke investering i salg, marketing eller noget, der i øvrigt tilfører brændstof til væksten.
Sørg for at dine serviceydelser er transparente og forklar dine klienter præcist, hvilket arbejde der bliver gjort - i en jargon, der ikke kræver en kandidatgrad i økonomi for at forstå.
Nogle revisionshuse gør meget ud af at dele viden gennem artikler. Problemet er blot, at den ofte bliver delt gennem links til publikationer, som kræver indsigt i faget for at kunne forstå. Så del din viden når den er relevant i stedet for blot at dele nyhederne i branchen. Fortæl også gerne, hvad lignende virksomheder har gjort for at klare sine udfordringer.
Vær proaktiv som revisor
Alt for mange er kun i kontakt med sin revisor, når det er tid til revisionen – og selvfølgelig når regningen skal betales. Det er i hvert fald sådan, klienterne føler det. Vær proaktiv og tilstede hele året rundt, så klienten føler, at de får værdi for pengene. Sørg for at de ved, at du har deres ryg, når det uforudsete sker.
Det er ikke kun godt for kundetilfredsheden – men også en rigtig god mulighed for at skabe mersalg.
Den gode revisor overholder deadlines
Klienter forventer altid, at tingene bliver leveret til tiden - især inden de offentlige deadlines. Men det er også en kendsgerning, at mange klienter ikke leverer materiale til tiden – og meget sjældent i den stand, som det er forventet.
Det gør det naturligvis svært som revisor at levere til tiden og til aftalt pris i den anden ende.
Klienterne tænker ofte ikke over, at det typisk er ugerne inden de offentlige frister, at der er mest travlt i revisionshusene, og at de derfor ikke kan forvente at deres revisor eksekverer lige så hurtigt som normalt. Derfor er dette en konstant kilde til konflikter.
Vær derfor klar i spyttet ift. hvad og hvornår du skal bruge noget fra klienten. Det vil sige i hvilken stand og på hvilket tidspunkt. Formuler især tydeligt hvad der skal leveres – klienten er ikke nødvendigvis klar over, hvad en ”afstemt balance” er.
Fortæl klienten det så tidligt som muligt, hvis du ikke kan overholde din del af aftalen – hvad enten det handler om tid eller pris. Estimater er svære at arbejde med, men det øjeblik du finder ud af, at prisen ikke er realistisk, skal du give besked og fortælle, hvorfor budgettet skred. Dette kan bl.a. skyldes dårligere materiale og flere bilag end forventet. Det er vigtigt, så det kan undgås til en anden gang.
En revisor forstår sin klient
I de første måneder af samarbejdet skal du bruge det meste af tiden på at forstå kundens forretning – også gerne udover det der er nødvendigt for bare at lave regnskabet eller revisionen. Hvad er forretningsmodellen? Hvad er udfordringerne? Hvordan er virksomheden finansieret - er det gennem en fond? Kun ved at have disse spørgsmål og sikkert mange flere besvaret, kan du give den rådgivning, klienten efterspørger.
Derefter skal du sætte dig i klientens sted. Prøv at forstå præcist hvad de har brug for, og hvordan du kan hjælpe med at opnå dette. På denne måde kan du rykke opfattelsen af revisoren som et "nødvendigt onde" til at være en funktion, der driver vækst og udvikling.
Få også et indblik i klientens egen viden om regnskab. Mange har ingen viden, erfaring eller interesse overhovedet. Andre ønsker og forventer at blive dybt involveret. Derfor skal du også tilpasse og afstemme din kommunikation med kunden, så den sætter klienten i en position, hvor de nemt kan handle. Når du rådgiver, er der nogen, der helst bare vil have at vide, hvad der skal gøres. Andre vil hellere have den fulde forståelse, hvor de bliver forklaret, at de skal gøre x, fordi reglerne er y. Eller hvis de gør a, sker der b.
Revisoren skal være tilgængelig
Sørg for at dine klienter altid kan få fat i dig. Og nye potentielle klienter skal have samme følelse. Lav en Facebook-side hvor du kan dele opdateringer. Sørg for at du har et nyhedsbrev for eksisterende klienter. Og brug moderne og simple kommunikationsværktøjer til at sørge for at holde klienterne ajour – e-mails og telefon er ikke nødvendigvis det mest effektive værktøj, når først samarbejdet er startet.
Implementer og gør ny teknologi tilgængelig
Lad os indse det. Regnskab vil aldrig blive det samme, som det var for 20, 10 eller bare 1 år siden. De gladeste klienter er generelt dem, der føler, at deres revisor hjælper dem med at få styr på deres administrative processer, helst understøttet af teknologi.
Specielt kedelige og tilbagevendende opgaver kan nemt blive automatiseret af innovative løsninger, som klienterne ikke har kendskab til eller overblik over. Hjælp dine klienter med at hjælpe sig selv.
Bliv partner hos Ageras
Ageras’ Partner Success Managers har en masse indsigt i, hvad der driver revisorers kundesucces. De har trods alt hjulpet mere end 100.000 klienter med at skifte revisor.
Derfor tilbyder vi nu en gratis og uforpligtende snak, hvor vi vil dele vores erfaringer og vores viden om, hvad der motiverer klienterne til at skifte revisor – eller endnu vigtigere: Får dem til at blive. Det tager ca. 20 minutter, og det er 100% gratis.
Ovenstående tips er naturligvis skrevet som et resumé af al den feedback, vi har fået fra vores klienter. De fleste gør det heldigvis rigtig godt, men det er bare så ærgerligt, når branchens dygtigste bliver fravalgt på nogle punkter, der nemt kan forbedres.