En balance er en opgørelse over en virksomhedens samlede aktiver og passiver. Aktiverne og passiverne skal altid give den samme total, deraf kommer navnet balance.
Formålet med balancen er at give et overblik over virksomhedens samlede værdi inden for en given periode på et givent tidspunkt. Et årsregnskab skal altid indeholde en balance og en resultatopgørelse, og derfor skildrer balancen typisk et øjebliksbillede af virksomhedens værdi ved regnskabsårets afslutning.
Balancen opdeler og lister hhv. aktiverne og passiverne i virksomheden. Totalen af hhv. de samlede aktiver og de samlede passiver skal altid give det samme resultat.
Aktiverne udgør det der kaldes kapitalanvendelsen, altså hvad pengene i virksomheden er brugt på og bundet i. Eksempler på poster som kan findes under aktiverne er:
Passiverne udgør det der kaldes kapitalfremskaffelsen, altså hvordan virksomheden har fremskaffet kapitalen. Eksempler på poster som kan findes under passiverne er:
Ifølge Årsregnskabsloven §23 skal en balance opstilles i skematisk form. Dette har indvirkning på rækkefølgen af posterne samt deres benævnelse. Balancen kan heraf kun udarbejdes efter to forskellige opstillingsformer:
Det kan være en god idé at få hjælp fra en revisor til årsregnskabet. Hos Ageras kan du få 3 gratis og uforpligtende tilbud fra revisorer.
Du behøver ikke at komme med en detaljeret beskrivelse. Vores eksperter vil validere din sag, før vi matcher dig med relevante rådgivere.