Benchmarking er en måde, hvorpå en virksomhed kan sammenligne sig selv med andre virksomheder på baggrund af udvalgte KPI’er (Key Performance Indicator).
Benchmarking er således et værdifuldt værktøj til at forstå, hvordan virksomheden præsterer, og hvori der ligger uforløst potentiale.
Man kan dele benchmarking op i tre forskellige former for benchmarking:
Denne form for benchmarking betegnes også som ekstern benchmarking. Virksomheder kan sammenligne sig med andre virksomher, for at finde ud af hvor stærkt virksomheden står.
Her vil virksomheden dog kun drage sammenligninger med de tætte konkurrenter, da dette ofte vil være mest relevant. F.eks. vil der være mange parameter, hvor det ikke ville give mening for den lokale isenkræmmer, at sammenligne sig med en stor international isenkræmmerkæder og omvendt.
Benchmarking kan også foregå efter '’best practice’' princippet, hvor virksomheden sammenligner sig med virksomhederne med de bedste resultater. På den måde kan virksomheden bruge disse sammenligninger til at lade sig inspirere og udvikle sig i den rigtige retning.
Benchmarking kan også bruges internt i virksomheden, hvis man ønsker at sammenligne forskellige afdelinger med hinanden. Modsat ekstern benchmarking vil dette være betydeligt nemmere, da man vil have lettere adgang til data.
Det kan være en god idé at få hjælp fra en revisor til at få hjælp med regnskabet. Hos Ageras kan du få 3 gratis og uforpligtende tilbud fra revisorer.
Du behøver ikke at komme med en detaljeret beskrivelse. Vores eksperter vil validere din sag, før vi matcher dig med relevante rådgivere.