Projektstyring er en proces og en metode, man bruger til at sikre fremdrift i et projekt. Et projekt kan være mange ting. Du kan fx igangsætte et byggeprojekt i privaten og det kan fx være et transformationsprojekt på arbejdspladsen. Et projekt kan dække over mange ting, men definitionen af et projekt er, at man skal "skabe" noget eller "ændre" status quo.
Ved alle projekter, uanset om det er privat eller erhvervsmæssigt, så skal der laves en plan. Og den plan skal styres og eksekveres, så projektet bliver søsat.
En plan for styring af projektet kan fx indeholde et budget, en tidsplan og ressourcer. Lad os vise et eksempel.
Linda er på en arbejdsplads, hvor de skal skal opbygge en ny afdeling. Denne afdeling skal kunne supportere en del af den eksisterende IT-afdeling, hvor Lindas afdeling kommer til at bestå af udvikling, hvilket er en bestemt gren inden for IT.
Linda får et budget fra ledelsen og bestyrelsen, som hun får til at stable afdelingen på benene. Budgettet omhandler både lønninger og udstyr. Linda skal derfor sørge for at lave en plan for, at hun kan hyre et sæt medarbejdere og skaffe dem det rette udstyr uden at overskride budgettet.Linda beregner at hun kan ansætte 4 medarbejdere og skaffe dem computere, to skærme hver og en ordentlig harddisc for budgettet. Så har hun klarlagt budgettet.
Nu skal Linda lave en plan over tid. Hvor lang tid skal hun bruge til at ansætte disse medarbejdere? Og hvor lang tid regner hun med, at der kommer til at gå før de nye medarbejdere bliver profitable?
Hun laver dermed en tidslinje, som siger at hun vil kunne ansætte 4 medarbejdere på 4 måneder. Hun estimerer samtidig at medarbejderne vil kunne vise en smule profit efter et års udvikling. Nu har hun så en tidsplan. Nu mangler Linda bare at fastsætte ressourcerne, der skal bruges til projektet.
Hun ved at hun bl.a. skal bruge sin HR-afdeling til at hyre og onboarde de nye medarbejdere. Hun ved også at den eksisterende IT afdeling skal afsætte tid til møder med de nye medarbejdere og hun ved også at hun selv skal afsætte en hel del tid som leder af den nye afdeling.det laver hun derfor en plan for.
Nu har Linda en klarlagt plan som hun kan fremvise ledelsen. Linda har dermed brugt projektstyring til at arrangere og eksekvere på sit projekt gennem planer som budget og tidslinjer.
Skal du have hjælp til budgettet for dit projekt, så kan du få 3 gratis tilbud på revisorer. Klik på knappen nedenfor og få hjælp inden for 48 timer.
Du behøver ikke at komme med en detaljeret beskrivelse. Vores eksperter vil validere din sag, før vi matcher dig med relevante rådgivere.