Mit navn er Henrik og jer er daglig leder af Dansk Regnskab.
Jeg er uddannet revisor fra Aarhus Universitet og har igennem de sidste mange år bl.a. arbejdet som revisor for nogle af de største virksomheder i Danmark og været finansdirektør i milliardvirksomheder.
I 2021 besluttede jeg at skifte spor og hjælpe små virksomheder med deres behov for bogføring og økonomisk indsigt - derfor startede jeg Dansk Regnskab.
Jeg forsøger altid at hjælpe mine kunder bedst muligt, og er ærlig omkring hvis det er bedre at hente hjælp andetsteds.
Jeg ser frem til at høre fra dig.
-
ikke angivet
-
ikke angivet
-
ikke angivet
-
ikke angivet
- Bogføring
- Ad hoc analyse
- Finansiel drift
- Kapitalstyring
- Business Relationship Management
- Financial Policies
- Relationship Banking
- Management Control
- Intern og ekstern rapportering
- økonomisk analyse
- Moms
- Selskabsskat
- Lønadministration
- Finansiel rapportering
- Forretningsanalyse
- Budgettering
Ingen certificeringer angivet
-
Basico P/S
Associate Consultant
11/2021 - 11/2024
-
Dansk Regnskab ApS
Ejer
11/2021 - 11/2024
-
Schindler Elevatorer A/S
Chief Financial Officer
10/2019 - 10/2021
Schindler Elevatorer A/S er det danske datterselskab af Schindler Group, verdens næststørste elevatorvirksomhed. Den danske virksomhed har i de senere år oplevet øget omsætning med faldende overskud primært som følge af internt kvalitetsfokus og en stærk fagforening.
Mine primære ansvarsområder og opgaver er:
• Skab den vending, som virksomheden har brug for
• Intern rapporteringsudvikling
• Definere KPI'er
• Implementere opfølgningsprocesser
• Forandringsledelse
• Virksomhedsstrategi
• Medarbejderudvikling
• Procesoptimering
• Robotisk procesautomatisering (RPA)
• Etablering af kontrolmiljø
• Budgettering
Udfordringer, handlinger og resultater i rollen:
Schindler Elevatorer har haft nogle hårde år med stigende spændinger mellem virksomheden og arbejdsstyrken samt en understyret produktion. I 2019 blev hele ledelsesteamet samt de fleste mellemledere udskiftet, og det nye ledelsesteam skal gøre virksomheden til den profitable forretning, den kunne blive.
Mit hovedfokus har været at udvikle interne rapporterings- og opfølgningsprocedurer samt at forbedre den overordnede lønsomhed på alle områder af forretningen ved at:
• at identificere relevante KPI'er for alle lederniveauer i virksomheden
• udvikle "skræddersyet" rapportering med en bottom-up tilgang og etablere en tilbagevendende opfølgning med alle produktionsledere og deres overordnede
• identifikation og implementering af hurtige gevinster i økonomiafdelingen for at frigøre tid til forretningsunderstøttende aktiviteter
• omdefinere forretningssupportteamets ansvar og udskift teammedlemmer, hvor det er nødvendigt
• udbyde hovedleverandørkontrakter og genforhandle alle større leverandørkontrakter, hvilket resulterer i estimerede årlige besparelser på 15 % af omkostningsbasen
Derudover har jeg arbejdet på at professionalisere topledelsen med M.D. for at opnå en højere sammenhæng mellem det, vi stræber efter at opnå, og det, vi gør.
Som følge heraf giver virksomheden nu overskud hver måned, og KPI'erne forbedres støt.
-
Humac A/S
CFO
09/2017 - 09/2019
Humac A/S er den eneste Apple Premium Reseller i Danmark og driver 21 Humac butikker. Udover dette driver virksomheden to netbutikker og to Bang & Olufsen butikker. Virksomheden havde oplevet en kraftig omsætningsvækst i årene før min ansættelse og klarede sig bedre end sine sammenlignelige detailhandlere i andre lande på flere parametre.
Mine ansvarsområder og opgaver:
• Teamledelse, Økonomi
• Finansieringsaktiviteter
• Procesoptimering
• Intern og ekstern rapportering
• Implementere Microsoft PowerBI
• Robotisk procesautomatisering (RPA)
• Forsikringsstyring
• Budgettering
• Virksomhedsstrategi
• Forandringsledelse
Udfordringer, handlinger og resultater:
Humac er underfinansieret, hvilket betyder, at daglig likviditetsstyring er afgørende for virksomheden. Desuden implementerede Humac i 2015 et nyt ERP-system "overnight". Konsekvenserne af dette var et underparret ERP-system med en overflod af forældede data.
Dette lagde en enorm stress på økonomiteamet, hvilket førte til høj medarbejderomsætning, dårlige processer og forkert rapportering. For at få økonomiafdelingen tilbage på sporet besluttede jeg at automatisere:
• alle rapporteringsprocesser for at sikre effektiv og præcis rapportering
• det meste af likviditetsprognoseprocessen for at sikre daglig fortsættelse af forretningen
• +90% af alle indgående fakturaer i forhold til ca. 40 % i midten af 2017
• betalingsforslaget og godkendelsesprocessen for at sikre nøjagtige og rettidige betalinger fra leverandører
• 5 manuelle processer, som nu håndteres af softwarerobotter, hvilket sparer økonomiafdelingen for 800-1.000 timer om året.
Ydermere arbejdede jeg hårdt på forandringsledelse i teamet og i resten af organisationen, og derudover, for at fastholde de bedste medarbejdere, besluttede jeg at implementere individuelle mål og læringsbehov for alle økonomiteammedlemmer.
Resultatet af ovenstående var en velfungerende økonomiafdeling, der, da jeg gik, "så lyset for enden af tunnelen", og glade teammedlemmer, der udviklede og skabte en højere værdi end tidligere.
-
WS Technicals
Chairman
06/2017 - 12/2022
-
Satair Group
Head of Finance Operations & Accounting, Denmark & UK
01/2014 - 09/2017
Ansvarlig for økonomidrift og regnskabsføring for Satairs enheder i Danmark og Storbritannien, som har en samlet omsætning på ca. USD 300 mio. og 200+ ansatte.
Udover personaleledelse er fokus hovedsageligt på økonomidrift, intern og ekstern rapportering, forretningssupport samt finansstyring og skatteoverholdelse.
Ledelsesansvar:
• Rapportering til global direktør for finansdrift & regnskab.
• Ansvarlig for team på 9 personer med base i København.
Tidligere specialisterfaring indenfor Satair Group:
• Udarbejdelse af regnskab
• Konsolidering
• Månedlig regnskabsaflæggelse
• Udarbejdelse af ekstern revision
• Optimering/lean af interne økonomiprocedurer
• Udvikling af analyseværktøjer
• Udvikling af økonomiske rapporter
• Kvalitetssikring
• Koncernens økonomiprocesspecialist
• Interne kontroller
• Internt konsolideringsansvar
-
KPMG Denmark
Assistant Manager
08/2010 - 12/2013
ANSVAR OG OPGAVER
Hele revisionsprocessen fra klientaccept til fakturering, herunder:
• Planlægge, strategisere og lede revisioner
• Audit af komplekse områder
• Gennemgå mindre erfarne medarbejderes arbejde og give feedback
• Revisionskontroller og procesbeskrivelser
• Udarbejdelse af regnskaber
• Diverse regnskabs- og revisionsrapportering
• Revision af EU-finansierede projekter inden for rammerne af FP7 (specialist)
• Virksomhedsskatter
• Revision af andre tilskudsfinansierede projekter hovedsageligt med Væksthus Hovedstadsregionen og VisitDenmark.
PORTEFØLJE
Arla, BioMar Group, Royal Greenland, Stibo Group, Ultra Shipping Holding Group, Cocio, VisitDenmark, ISS Facility Services, KFI, Rentokil Initial og Væksthus Hovedstadsregionen.
Ansvarlig for revisionerne hos Seco Tools A/S, Væksthus Hovedstadsregionen, ISS Security og ISS Kloak & Industriservice.
UDFORDRINGER, HANDLINGER OG RESULTATER
Den mest krævende udfordring med KPMG i København var rådgivning om implementering af en økonomi-/bogholderi-afdeling og et andet ERP-system med en mellemstor kunde og samtidig håndtering af revisionsrisici, som var et resultat af disse ændringer.
Gennem hårdt arbejde og diplomati opnåede vi fremragende interne kontroller med kunden, som tilføjede værdi i deres organisation og vil tilføje værdi i revisionen i fremtiden.
En anden udfordring var at arbejde inden for rammerne af FP7-rammen. Kravene til en specialiseret revisors arbejde var enorme på grund af en simpel rapporteringsformular og et meget komplekst regelsæt. Jeg opnåede gode resultater ved at forpligte mig til at lære de komplekse krav og levere et godt stykke arbejde, og fik dermed gode anmeldelser af mit arbejde af mine overordnede.
-
Aarhus School of Business
Cand. merc. aud. (2)
09/2008 - 08/2010
Revisorkandidat
Ingen priser eller titler angivet
-
dansk -
Native or bilingual proficiency
-
engelsk -
Full proficiency
-
norsk -
Professional proficiency
-
svensk -
Limited working proficiency
-
tysk -
Limited working proficiency